• 15 martie 2021
  • 52

Sindromul arderii profesionale pe timp de pandemie.

Centrul Comunitar de Sănătate Mintală Soroca împreună cu Centrul de Sănătate Prietenos Tinerilor „Pro-Viața” a organizat o activitate de dezvoltare personală cu tema: „Managementul Stresului pe timp de pandemie pentru a preveni arderea profesională”. În calitate de participanți au fost invitați reprezentanți din cadrul Direcției Asistență Socială și Protecție a Familiei, Inspectoratului de Poliție, Comisariatului Militar, din cadrul Școlii Profesionale și Biblioteca pentru copii „Steliana Grama”.

Scopul acestei întâlniri este de a dezvolta cunoștințe, abilități în managementul stresului pentru a face față pandemiei  Covid – 19 și a preveni arderea profesională.

Sindromul arderii profesionale reprezintă o stare de epuizare fizică, psihică și emoțională produsă de stresul prelungit la locul de muncă, fiind o consecință a dezechilibrului dintre cerințe, resurse și gradul de satisfacție profesională

Extinderea pandemiei provoacă în continuare un grad înalt de anxietate, frică, îngrijorare în rândul angajaților, angajatorilor și populației de rând și ca consecințe pot genera diverse tulburări emoționale. Stresul îndelungat la locul de muncă duce la arderea profesională  când deja simțim că suntem obosiți, ne trezim deja obosiți, nu găsim soluții și facem catastrofă din orice problemă, la serviciu tragem din noi ca să ne îndeplinim sarcinile, suntem plini de gânduri negative, nu avem motivație și nici satisfacție la locul de muncă, simptome fizice (cefalee, crampe, dureri musculare, dereglări ale sistemului gastrointestinal ș. a).

S-au pus în discuție câteva remedii, metode pentru prevenirea sindromului de ardere profesională și cum să facem față stresului. În primul rând, e nevoie de optimizarea stării de bine la locul de muncă.  Planificarea pauzelor scurte pe parcursul zilei va spori eficiența: luați o pauză de 10 minute la fiecare două ore de muncă. Planificăm o listă de sarcini strict importante dar nu dorințe. Comunicăm mai des cu oamenii dragi și de încredere. Păstrați distanța fizică, dar creșteți apropierea emoțională. Sportul, plimbările, activitățile de artă, exerciții de relaxare și alte activități plăcute reduc stresul și ne creează o stare  de bine. Delegarea de sarcini atât la serviciu cât și în familie este necesară.  Mențineți un mod de viață sănătos cu alimentație corectă, somn odihnitor, activități de relaxare.  Încercați să excludeți alcoolul, tutunul, drogurile. Chiar dacă pe moment, acestea vă pot oferi un sentiment de relaxare, vor avea efecte negative pe termen mediu și lung.

După muncă, luați-vă un moment de pauză care să vă ajute să vă relaxați, să vă „deconectați” de gândurile legate de muncă. O scurtă plimbare, muzica vă vor ajută să vă activați obiectivele personale. Nu luăm sarcini de la serviciu de îndeplinit acasă. Relațiile defectuoase în familie, conflictele,  diverse probleme personale pot agrava arderea profesională. Și nu în ultimul rînd nu ezităm să cerem ajutor de la persoane resursă, sau de la specialiști fie medic de familie, psiholog, psihoterapeut, medic psihiatru.