• 1 iunie 2021
  • 32

Ziua Mondială fără tutun – 31 mai 2021 cu genericul „Angajează-te să renunți”

„Angajează-te să renunți” este campanie globală lansată recent de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) cu ocazia marcării Zilei Mondiale Fără Tutun 2021. Campania va dura un an și are scopul să sprijine 100 de milioane de oameni din lume care încercă să renunțe la tutun, folosind diverse inițiative și soluții digitale.

Pandemia COVID-19 a determinat milioane de consumatori de tutun să dorească să renunțe la tutun. Se întâmplă pentru că fumătorii au un risc mai mare de a dezvolta un caz sever de COVID-19 și de a muri.

La nivel mondial, aproximativ 780 de milioane de oameni își doresc să renunțe și doar 30% dintre aceștia au acces la instrumente care îi pot ajuta să depășească dependențele fizice și psihice de tutun.

Tutunul este o problemă importantă de sănătate publică și este una dintre cauzele apariției bolilor, în special netransmisibile și a deceselor în lume. Ultimele cercetări arată din cauza consumului de tutun anul mor 7,2 milioane de oameni. Tutunul a ucide mai mulți oameni decât SIDA, malaria și tuberculoza luate împreună.

La nivel global, în Regiunea Europeană a OMS se înregostrează cele mai multe cazuri noi de consum de tutun în rândul adulților (28%) și cea mai înaltă rată de creștre a cazurilor noi d e consum de tutun în rândul femeilor (19%). Pe lângă faptul că tutunul provoacă boli și decese, cinsumul de tutun este unul din factorii determinanți ai inechităților în sănătate.

În Republica Moldova, circa 25,3% din populație sunt fumători activi, inclusiv 43,6% bărbaţi şi 5,6% femei. Consumul de produse noi de tutun (produsele încălzite, țigări electronice, narghilea etc.) este în creștere, inclusiv la preadolescenți și adolescenți. Astfel, 16,3% din adolescenții de 13 – 15 ani sunt fumători activi și circa 10% din ei consumă alte tipuri de produse din tutun decât țigaretele obișnuite. Peste un sfert (25%) din preadolescenți și adolescenți sunt expuși la fumul de tutun la domiciliu.

Rata înaltă de fumători în rândul bărbaților este unul dintre principalii factori care provoacă îmbolnăvirile și decesele din cauza bolilor netransmisisbile, precum bolile respiratorii, cardiovasculare, cancere de diferite tipuri. În baza nivelului actual al consumului de tutun la adulți în Republica Moldova, OMS estimează că numărul de decese premature va ajunge la 50% din 794 mii de fumători numărați în prezent.

OMS a anunațat o nouă inițiativă de acces pentru renunțarea la tutun. Aceasta oferă oamenilor acces gratuit la consiliere digitală. În acest sens, OMS a colaborat cu Facebook, WhatsApp și Soul Machines pentru a sensibiliza și a sprijini consumatorii de tutun să renunțe cu ajutorul platformelor de comunicare și a lucrătorilor din domeniul sănătății digitale. Între timp, WhatsApp oferă gratuit direct pe telefoane sfaturi eficiente pentru renunțare.

Acestea și alte instrumente de renunțare la nivel mondial și regional vor fi lansate ca parte a campaniei pentru Ziua Mondială fără tutun 2021, pentru a afirma că serviciile  eficiente pentru renunțare la tutun îmbunătățesc sănătatea, salvează vieți și economisesc bani.

Beneficii pentru sănătate în urma renunțării la fumat:

  • în 20 de minute, ritmul cardiac și tensiunea arterială scad.
  • în 12 ore, nivelul de monoxid de carbon din sânge scade până la normal.
  • în 2-12 săptămâni, circulația se îmbunătățește și funcția pulmonară crește.
  • în 1-9 luni, tusea și scurtarea respirației scad.
  • în 1 an, riscul de a dezvolta boli coronariene este aproximativ în jumătate de cel al unui fumător.
  • în 15 ani, riscul bolilor coronariene este egal cu cel al unui nefumător.
  • în 5-15 ani, riscul de accident vascular cerebral este la fel ca cel al unui nefumător.
  • în 10 ani, riscul de cancer pulmonar scade aproximativ în jumătate din cel al fumătorului.
  • în 10 ani,  scade riscul de cancer al gurii, gâtului, esofagului, vezicii urinare, colului uterin și pancreasului.

Sfaturi rapide pentru ați reduce pofta de o țigară:  

  1. Reține-te: reține-te cât de mult poți, înainte de a fi îndemnat la o țigară.
  2. Respiră profund: de 10 ori, inspiră și expiră profund, pentru a te relaxa din interior până când trece dorința de țigară.
  3. Bea apă: apa potabilă este o alternativă sănătoasă țigării.
  4. Fă altceva, distrageți atenția: fă un duș, citește, ieși la plimbare, ascultă muzică!

Pandemia COVID-19 a determinat milioane de consumatori de tutun să spună că vor să renunțe. Angajează-te să renunți astăzi și semnează angajamentul. Apelează Serviciului de consiliere și tratament pentru renunțarea la fumat. Linia verde de renunțare la fumat:  080010001